Siužetas mano, atlikta Rubenso
1934 m. gimęs ir 1999 m. žuvęs anglų dailininkas Ericas
Hebbornas yra vienas garsiausių visų laikų dailės
kūrinių klastotojų. Iš jo palikimo mokosi tiek klastotojai,
tiek dailės kūrinių autentiškumą nustatantys ekspertai.
Hebbornas karjerą pradėjo tapydamas originalius paveikslus,
tačiau kritikai jo kūrinių negyrė. Kitas gal
būtų puolęs į neviltį, bet Hebbornas pasuko į kitą pusę
– pradėjo kopijuoti garsių senųjų dailės meistrų Jeano
Corot, Giuseppe‘ės Castiglione‘ės, Andrea‘os Mantegna‘os,
A. van Dycko, Nicolas Poussino, Rubenso, Jano Breughelio,
Giovanni‘o Piranesi‘o ir kitų stilių. Tai nebuvo plagiatai:
Ericas Hebbornas tapė savitus siužetus, tačiau idealiai
atkartojo kurio nors garsaus dailininko stilių. Kaip teigė
anglų meno istorikas seras Johnas Hennessy, tie Hebborno
darbai buvo originalūs ir stilistiškai nepriekaištingi.
Pokyčiai pataisė Hebborno finansinius reikalus – jo paveikslus
pirko kolekcininkai, kai kuriuos net pardavė garsieji
Christie’s aukcionų namai. Hebbornas garsių dailininkų stilių atkartodavo taip tiksliai, kad net ekspertai apsirikdavo. Kai kada jis nutapydavo
garsaus dailininko paveikslo kopiją, bet specialiai
ką nors joje pakeisdavo, kad skirtųsi nuo originalo. Dar
kitais atvejais kelių garsaus dailininko paveikslų siužetus
sujungdavo į vieną drobę ir pristatydavo kaip to dailininko
kūrinį. Žodžiu, Ericas Hebbornas lyg ir nedarė nieko blogo
– berods sumaniai laviravo ties ta linija, kurią peržengus būtų
tapęs tikru klastotoju. Ar jis ją peržengė? Taip, peržengė –
pagunda buvo labai didelė: anoje linijos pusėje pinigai kur
kas didesni. Tad Hebbornas ne tik tapė, bet ir sugalvodavo,
kaip savo paveikslus prakišti kaip tikrus senųjų meistrų
darbus.
Tyla dėl mažesnio triukšmo
1978 m. Vašingtone įsikūrusioje Nacionalinėje meno
galerijoje ekspertas Konradas Oberhuberis tyrinėjo kelis
senųjų meistrų paveikslus, kuriuos galerija įsigijo iš Londone įsikūrusios seniausios pasaulyje dailės kūrinių
pardavimu užsiimančios komercinės meno galerijos „P &
D Colnaghi & Co“. Atrodytų, ką ten tyrinėti, kai paveikslus
perki iš tokio tituluoto pardavėjo, kurio reputacija niekam
nekelia abejonių, tačiau Oberhuberis nustatė, kad dviejų
senųjų meistrų – Savellio Sperandio ir Francesco del Cossos
– paveikslai buvo nutapyti ant tokios pačios drobės.
Po kurio laiko garsiojoje Niujorke įsikūrusioje Morgano
bibliotekoje Konradas Oberhuberis patyrinėjo dar vieną
XV a. gyvenusio ankstyvojo Renesanso italų dailininko,
Feraros dailės mokyklos atstovo, Francesco del Cossos
paveikslą ir nustatė, kad tai irgi klastotė (beje, tas paveikslas
buvo perėjęs per trijų ekspertų rankas). Amerikietis
kreipėsi į „P & D Colnaghi & Co“, ir bendrovė atskleidė, kad visus tris paveikslus
įsigijo iš Erico Hebborno. Supratusi, kad Hebbornas
išdūrė tituluotą rinkos žaidėją, „P & D Colnaghi &
Co“ net aštuoniolikai mėnesių apsigaubė tylos skraiste. O
kai po tiek laiko žiniasklaida vis tik buvo informuota apie
apgaulę, Erico Hebborno vardas nebuvo minimas. Tais
laikais vienas dailės ekspertas situaciją pakomentavo taip:
„Hebbornas buvo toks geras plagiatorius, kad jo demaskavimas
meno rinkoje būtų sukėlęs didelę sumaištį.“ Tokia
baimės valdoma situacija Hebbornui leido dirbti toliau:
nuo 1978 iki 1988 m. jis nutapė apie 500 paveikslų – senųjų
meistrų kopijų; manoma, kad pelnas, pardavus šiuos
kūrinius, siekė 30 mln. dolerių.
Tačiau meno pasaulio tyla Hebbornui nepatiko. Suprantama:
geriausias visų laikų klastotojas, o niekas apie
jį nešneka. Tad 1984 m. Hebbornas žurnalistams atvirai
papasakoja apie savo darbus, atskleidžia, kokius paveikslus
yra nutapęs, kartu užsimena, kad nieko blogo nepadaręs,
nes jo kūrinai nėra esamų paveikslų kopijos, kad dažnai jis sukuria originalų siužetą, o jei kopijuoja
kokį paveikslą, tai įterpia elementų, kurių nėra originale. Pasakodamas apie savo darbus, nepamiršta primėtyti
nemažų akmenų į meno pasaulio ir ekspertų daržą.
1991 m. Hebbornas išleidžia autobiografiją „Drawn
to Trouble“, kurioje ne tik pasakoja apie savo darbus, bet
kaltina meno ekspertus, dailės kūrinius parduodančias
galerijas, tvirtindamas, kad jo atveju daugelis ekspertų tiesiog
nenorėjo atskleisti tiesos: pardavus klastotę uždirbama
daug, atskleidus tiesą – skaičiuojami nuostoliai.
1996 m. sausio 8 dieną, po to, kai išėjo Hebborno autobiografija
italų kalba, žymiausias visų laikų klastotojas
buvo rastas negyvas vienoje Romos gatvėje. Kažkas stipriai
vožtelėjo jam per galvą sunkiu buku daiktu.